Ο Ι.Κ.Πανόπουλος και οι Μεγάλοι Παλαιοί παρουσιάζουν: ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
Ο Ι.Κ.Πανόπουλος και οι Μεγάλοι Παλαιοί
παρουσιάζουν: ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
Download & Streaming Links
https://orcd.co/panopoulos_apergia
(p) & (c) 2024 musicmirror.gr
youtube playlist https://bit.ly/4hBxPU1
Ι. Κ. Πανόπουλος & οι Μεγάλοι Παλαιοί: ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ (2024)
Μουσική: Ίων Κ. Πανόπουλος
Στίχοι-Πεζά: Ι. Κ. Πανόπουλος, Μιχάλης Κωττάκης, Ν. Μοσχόπουλος
Ενορχήστρωση: Ι. Κ. Πανόπουλος
Ηχοληψία – Ρεμίξ: Γιάννης Μανόπουλος
Mastering: Γιάννης Βάλβης
Μπουζούκι- Ακουστική κιθάρα: Ι. Κ. Πανόπουλος
Ηλεκτρική κιθάρα: Γ. Μανόπουλος
Πλήκτρα: Βαγγέλης Βασιλείου
Κοντραμπάσο: Αντώνης Πελεκάνης
Κρουστά-ιδιόφωνα: Αλέκος Σταματόπουλος
Τύμπανα: Θάνος Αναγνώστου
Τραγούδούν: Ι. Κ. Πανόπουλος, Capten (Χρήστος Κωτσούλας), Ελένη Ροδά (Guest Star)
Β΄φωνές-φωνητικά: Γιάννης Μανόπουλος, Άννα Σοπιάδου, Σοφία Κοψίδου
Αγγλικοί υπότιτλοι: Αρίστος Γρηγοριάδης
Artwork – φωτογραφήσεις: Σ. Κοψίδου
Γραφιστικά: ALIRA
Τα 12 τραγούδια που αποτελούν την παρούσα συλλογή γράφτηκαν -επί το πλείστον- την περίοδο προ της
καραντίνας και εμφορούνται -υπογείως- από μια παλαιότατη εμμονή τού δημιουργού: το μοντέλο της Σημειολογικής
Αντίστιξης*. Με τον όρο εννοούμε την αναστοχαστική αναίρεση μιας οιασδήποτε σύμβασης, σε αισθητικό-
εννοιολογικό-ψυχολογικό ή καταστασιακό επίπεδο· κάτι συναφές με μια φιλοσοφική παραδοξολογία τύπου Επιμενίδου
του Κρητός, αλλά παντελώς διάφορο από ένα απλό, αρτίστικο καπρίτσιο ή την όποια σουρεαλιστική absurdité.
*[Μερικά παραδείγματα για να γίνει ο όρος ευκολότερα κατανοητός: Η λαϊκή κουλτούρα, ως λόγια τέχνη (pop art, ‘έντεχνο’
τραγούδι, κινηματογράφος, μ.μ.ε, κ.λπ), Η Οδύνη που γεννά Ηδονή σε μια σαδομαζοχιστική ερωτοτροπία – Αθιγγανική
πολεοδομία – Λέξεις και φράσεις συμβατές με τους γλωσσικούς κανόνες, αλλά άνευ σημασίας (π.χ: Η Ελεφαντίσιμος
Μαρμάκωσις της Μομαλαιώδους Κουρκουλιέρας), και άλλα παρεμφερή διανοήματα.]
Αυτούς τους συλλογισμούς κάνει ο τραγουδοποιός, καθώς βρίσκεται σε συνθήκες ‘απεργίας’. Μιας ακήρυκτης
ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ, χωρίς αιτήματα, χωρίς στόχευση και -προφανώς- καταναγκαστικής, λόγω κάποιας μορφής
ανωτέρας βίας (covid, ζοφερή γεωπολιτική επικαιρότητα, το αδυσώπητο πέρασμα του χρόνου, κ.λπ). Όμως, έξαφνα
συνειδητοποιεί πως -αντιστοίχως- εσωτερικά καταναγκαστική και χωρίς σκοπό είναι και η ίδια η καλλιτεχνική
ενασχόληση (μια και βασικότερη αρχή του έργου τέχνης είναι η ΜΗ χρηστικότητα).
Και κάνει μια σκέψη επιπλέον: Όπως από το κβαντικό κενό παράγεται ύλη, μήπως και η εργασιακή αδράνεια
μπορεί να είναι επίσης παραγωγική;
Αμέσως συνειδητοποιεί πως τόσον καιρό, κλεισμένος στο σκοτεινό του άνδρο μάζευε δυνάμεις. Επιτέλους θα
στρωθεί ξανά στη δουλειά: κάθε πρωί θα πιάνει χαρτί και μολύβι, θα κουρδίζει τα όργανα και θα κάθεται στον
υπολογιστή. Έως τώρα, απλά κατέγραφε τα Έξωθεν. Τώρα αναδομεί μεθοδικά το προκύψαν υλικό (υπό μορφήν
ασμάτων) και αποφασίζει -εκ νέου- να αποδράσει από τα σκότη, σπάζοντας τον ‘απεργιακό κλοιό’.
Ιδού λοιπόν, το τελικό πόνημα: διέπεται από την αρχή της Σημειολογικής Αντίστιξης (καθώς, αν και αποτελεί
μια συλλογή από εύκολα, ελαφρολαϊκά ταγούδια), αποπειράται να συγχωνέψει ‘παραδοσιακή’ και ΄μοντέρνα’ πρώτη ύλη
σε ένα λαϊκότροπο, post-μεταμοντέρνο αισθητικό αντικείμενο, με rock ’n roll καταβολές. Άλλωστε, ο ίδος ο συνθέτης
έχει δηλώσει, χαριτολογώντας και αντιστρέφοντας μια παλιά ρήση του Δ. Σαββόπουλου: “Είμαι ένας… ροκάς που
τραγουδά ‘ελληνικά’!”.
Μαζί του, το νεοπαγές σχήμα Μεγάλοι Παλαιοί (τίτλος αγαπημένου άσματος των Χειμερινών Κολυμβητών), που
-αντίθετα από τους εφιαλτικούς Μεγάλους Παλαιούς του H. P. Lovecraft- αυτοί θα ομορφύνουν τα τραγούδια, δίνοντας
τον καλύτερό τους εαυτό, χάρη στην μακροχρόνια μουσική τους πείρα.
Κι ο δημιουργός, καθώς με γυρισμένη την πλάτη στο κοινό προσπαθεί να διευθύνει την ορχήστρα, στρέφει το
βλέμα εκτός κάδρου και σου απευθύνει τον λόγο: “Καλή ακρόαση αγαπητέ/ή άγνωστε/η. Kαι μην ξεχνάς: υπέρτατος
σκοπός της Τέχνης, της όποιας ΄τέχνης’, είναι να βιωθεί -εν εκστάσει- η Σπάνια, Μαγική Στιγμή Όπου ο Πελάτης
Γίνεται Ένα με το Προϊόν που Αγοράζει. Αν αυτό συμβεί -έστω και εν μέρει- έχει καλώς. Αν πάλι όχι, δεν πειράζει.
Απλά παίξαμε και χάσαμε. Αμφότεροι. Amen”.
Ι. Κ. Π., Οκτώβριος 2024
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjQivgpQS_Qq3DeImmApBNZTNjHKtPp9a
ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
01Α- Κατά Αμανέδων – Εμμελής απαγγελία: Capten – Κείμενο: Ν. Μοσχόπουλος (1936)
01Β- Επίσημος Ύμνος του Βασιλείου της Γαληνοτάτης Λαϊκής Δημοκρατίας της Μπανανίας (2018) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος)
02- Η Μπαλάντα των Μίζερων Ελληνικών Κυριακών (1998) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνές: Γιάννης Μανόπουλος & Άννα Σοπιάδου)
03- Ο Δερβισόπαις (2017) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος & Γιάννης Μανόπουλος (πρόζες: Capten, Άννα Σοπιάδου, Σοφία Κοψίδου)
04- Το Κορίτσι Βαποράκι – Ι (2017) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος)
05- Το Κορίτσι Βαποράκι – ΙΙ (2019) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος)
06- Finis Vitæ sed non Amoris (2017) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος)
07- Το Σπίτι της Αυγής (House of the Rising Sun) – Παραδοσιακό – Στίχοι (διασκευή στα ελληνικά – 2023): Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος)
08- Η Προσευχή του Μαγείρου (1998) – Μουσική: Ι. Κ. Πανόπουλος – Στίχοι: Μιχάλης Κωττάκης (Eλεύθερη απόδοση στα ελληνικά τού ποιήματος Prière du Cuisinier του κόμητος Robert de Montesquiou) – Τραγούδι: Capten (β’ φωνές: Γιάννης Μανόπουλος, Ι. Κ. Πανόπουλος)
09- Ο ‘Αφέντης’ μου – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ελένη Ρόδα (β’ φωνή: Ι. Κ. Πανόπουλος)
10- Η Μαριάννα στο Τραμ (2013 – β’ εκτέλεση) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος (β’ φωνή: Γιάννης Μανόπουλος, φωνητικά: Σοφία Κοψίδου)
11Α- Ο Κακός Οργασμός (2024 – ‘Ηχητικό ντοκουμέντο’) – Χειρισμοί ήχου: Γιάννης Μανόπουλος – Στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Φωνές: Ι. Κ. Πανόπουλος, Σοφία Κοψίδου, Γιάννης Πανόπουλος
11Β- Ύμνος Μπανανίας (2018 – οργανικό)
12- ΕΞΟΔΟΣ (2018) – Μουσική & στίχοι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Τραγούδι: Ι. Κ. Πανόπουλος – Capten (β’ φωνές: Γιάννης Μανόπουλος, Άννα Σοπιάδου)